

SZKOŁA WALDORFSKA
im. Janusza Korczaka w Krakowie
KADRA
W naszej pracy wychodzimy z założenia, że jeżeli chcemy inspirować naszych uczniów do rozwoju i pogłębiania ich wiedzy, sami musimy być dla nich wzorem i inspiracją. Dlatego często uczestniczymy w szkoleniach i kursach doszkalających. Często też zapraszamy nauczycieli i wykładowców waldorfskich z innych krajów, aby wymieniać się z nimi cennymi doświadczeniami. Tego typu wizyty owocują także międzynarodową współpracą na poziomie klas.
Kadrę naszej szkoły stanowią w większości nauczyciele, którzy ukończyli lub są w trakcie podyplomowych studiów Edukacji Niezależnej.
W gronie osób na co dzień pracujących w naszej szkole i będących w stałym kontakcie z uczniami są także współpracujące ze sobą panie psycholog i logopeda. Każdy z naszych uczniów otrzymuje pełną uwagę i specjalistyczną pomoc, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.

Wychowawczyni klasy I: Maria Pastwa
Wychowawczyni klasy II: Magdalena Gładysiewicz
Ukończyłam pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną na Uniwersytecie Rzeszowskim. Ponadto studiuję pedagogikę waldorfską
w Warszawie.
Lubię otulić się rozmaitą muzyką, w tym ludową, szeroko pojętą sztuką, blaskiem świecy, zapachem kawy i deszczu, przyrodą,
a odkąd pracuję w naszej szkole, także miękka włóczką z szydełkiem w ręku.
Od dawna towarzyszy mi pragnienie, aby wspierać najmłodszych w stawaniu się dobrymi, pięknymi i prawdziwymi ludźmi.
Gdy przyszłam do Korczaka poczułam, że jest to przestrzeń, która słyszy i słucha dzieci oraz wspiera ich w stawaniu się najlepszą wersją siebie. Poczułam też, że chcę być częścią tej przestrzeni.

Wychowawczyni klasy III: Irena Maciąg
Jestem absolwentką kierunku artystyczno-pedagogicznego Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz studentką drugiego roku studiów podyplomowych z pedagogiki waldorfskiej. W naszej szkole pełnię rolę wychowawcy i prowadzę zajęcia z prac ręcznych.
Pasjonuje mnie rękodzieło – szczególnie scrapbooking i szydełkowanie. W wolnych chwilach najchętniej pakuję żeglarski worek
i z wiatrem w żaglach wyruszam ku nowym przygodom.

Wychowawczyni klasy IV, wicedyrektor szkoły: Agnieszka Zychowicz
Jestem absolwentką polonistyki o specjalności edytorskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, ukończyłam także podyplomowe studia
z edukacji niezależnej o specjalności pedagogika waldorfska na Uniwersytecie Warszawskim. Pedagogikę steinerowską poznałam jako mama przedszkolaków i doświadczając tego, jak jest owocna w życiu moich dzieci, zaczęłam poznawać ją bliżej, aż stała się również bramą do wielkich zmian w moim życiu. Lubię słowa, opowieści, teatr, śpiew, cieszy mnie, że mojej codziennej pracy używam rąk
do malowania i szydełkowania, z entuzjazmem przyglądam się razem moimi uczniami zjawiskom przyrody i dzięki nim odkrywam
w sobie radość z rozwiązywania zagadek matematyki. Przychodząc codziennie do szkoły doświadczam nie tylko tych wspaniałym momentów, kiedy uda mi się moim uczniom pokazać jakieś nowe światy, ale i tego, że oni znaleźli się na mojej drodze, aby mnie czegoś nauczyć. Bliskie są mi słowa Rudolfa Steinera, że nauczyciel powinien być człowiekiem inicjatywy w kwestiach wielkiej i małej wagi, powinien być żywo zainteresowany wszystkim, co dotyczy świata i człowieka. Nie powinien zawierać kompromisu z nieprawdą. Oraz, że nie wolno mu kwaśnieć, ani kisnąć.

Wychowawczyni klasy V: Agnieszka Łanik
Jestem mamą dwóch cudownych córek, które każdego dnia uczą mnie cierpliwości, kreatywności i... jak z uśmiechem radzić sobie
z codziennymi wyzwaniami.
Uwielbiam spędzać czas na świeżym powietrzu – wsiadam na rower, na spacer, albo ruszam w las, żeby złapać oddech i trochę się poruszać. Lubię być w ruchu i nie znoszę nudy – dlatego w mojej klasie też zawsze coś się dzieje!
Rozmowy z ludźmi to dla mnie prawdziwa przyjemność – czy to z dorosłymi, czy z dzieciakami. Zawsze znajdę chwilę, żeby posłuchać, pogadać, pośmiać się. A moim codziennym paliwem nie jest kawa sama w sobie, tylko moment, w którym mogę na spokojnie usiąść
z kubkiem czegoś ciepłego – choć przyznam, że dobra kawa potrafi zdziałać cuda!
Praca z dziećmi to dla mnie nie obowiązek, tylko coś, co naprawdę lubię. Każdy dzień w szkole przynosi nowe historie, wyzwania i powody do uśmiechu.

Wychowawczyni klasy VI: Paulina Konieczko
Janusz Korczak pisał o dobrym wychowawcy, że to osoba „która nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje, przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil”.
Ten cytat to dla mnie idea pracy z dziećmi do której każdego dnia staram się dążyć. W naszym „Korczaku” urzekła mnie atmosfera i klimat szkoły oraz podejście nauczycieli do dzieci. Spodobała mi się wolność, której dzieciakom się nie odbiera, ale daje możliwość rozwoju poprzez własne zainteresowania. To co dla mnie najważniejsze, stawia się tu na dzieci, pozwala się im wzrastać nie odbierając im wyboru, mogą być indywidualistami, iść różnymi drogami ale i tak w końcu połączy ich wspólny cel – chęć poznania Świata.
W pedagogice waldorfskiej odnajduję to czego poszukiwałam we wcześniejszej pracy z dziećmi. Jestem absolwentką pedagogiki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studiów podyplomowych Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim .

Wychowawca klasy VII, nauczyciel religii, etyki i WOS: Maciej Radecki
Od 5 lat studiuję filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od 4 lat teologię na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II.
W pracy z dziećmi najważniejsza jest dla mnie diakonia i agapē: czyli służba i zaangażowana miłość, bycie dla dziecka, afirmowanie go
i wspieranie w rozwoju. Staram się brać pod uwagę indywidualne potrzeby każdej klasy i dziecka oraz wierzyć w (trudną) dobroć całego świata.
Choć wyraźnie oddzielam religię od etyki i WoS-u, w przypadku wszystkich tych przedmiotów bliskie jest mi wprowadzenie dzieci w świat refleksji: tego, że to, co myślimy, jak myślimy i jakie działania wybieramy ma duże znaczenie dla naszego życia - bywa czymś pięknym, zdumiewającym i szczęśliwym.
Poza szkołą interesuję i zajmuję się prawie wszystkim, powoli dążąc do redukcji dziedzin. Najbliższe jest mi sztuka, taniec, filologia klasyczna, przyrodoznawstwo, sprawy społeczne, anime i science-fiction. Mam za (i ze) sobą szereg projektów w NGO, działam w Slot Art Festiwalu.

Wychowawczyni klasy VIII, dyrektor szkoły: Elżbieta Lekan
Jestem absolwentką filologii polskiej i logopedii. Pracuję jako terapeuta mowy w Waldorfskiej Szkole Podstawowej oraz w Motylowie, w przedszkolu z elementami pedagogiki waldorfskiej w Krakowie. Pod swoimi skrzydłami mam wiele dzieci dotkniętych trudnościami językowymi oraz najlepszą na świecie grupę teatralną!
Moje spotkanie z pedagogiką waldorfską zaczęło się od wykładu pewnej nauczycielki matematyki z Bielska i... trwa do dziś. Szukając dobrej szkoły dla swojego dziecka, znalazłam również miejsce dla siebie. Podjęłam studia waldorfskie na Uniwersytecie Warszawskim, chcąc być lepszym terapeutą i nauczycielem, studiując tę pedagogikę staję się też lepszym i uważniejszym człowiekiem. Chociaż od ponad dwudziestu lat mieszkam w Krakowie, w duszy jestem dziewczynką ze wsi, a dokładniej z lasu, biegnącą z krzykiem za tatą, by pokazać mu znalezionego grzyba...
Nauczycielka wspomagająca w klasie I: Olga Wilczek
Nauczycielka wspomagająca w klasie V: Nadia Mahamdi - Ślusarczyk
Nauczycielka wspomagająca w klasie VI: Katarzyna Stojak

Psycholog szkolna, nauczycielka wspomagająca w klasie VII: Alicja Jędrzejewska

Nauczycielka eurytmii: Anna Byczkowska
Jestem absolwentką germanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie studiów zazdrościliśmy Niemcom, że oni mają szkoły waldorfskie, a u nas takich fajnych "wynalazków" nie ma... Po studiach jakiś czas mieszkałam za granicą, poznając antropozofię od strony filozofii i sztuki (Novalis Hochschulverein, Kamp-Lintfort, Emerson College, Forest Row).
W tym czasie "przyszła" do mnie eurytmia i wywarła tak silne wrażenie, że zamiast kończyć studia w Witten-Annen (nauczyciel klasowy z językiem angielskim), rozpoczęłam 4-letnią naukę w London College of Eurythmy. Potem były studia artystyczno-pedagogiczne i wprawianie się w fach nauczyciela eurytmii w przedszkolu waldorfskim oraz w Brighton Steiner School. I pewnie byłabym do dziś w Anglii (albo może gdzie indziej), gdyby nie telefon z Krakowa, że młoda szkoła waldorfska potrzebuje eurytmisty...
I tak od 2006 roku związana jestem z naszą szkołą. W tym czasie ukończyłam kurs eurytmii socjalnej (Haga i Sekem/Egipt). Kontakty z zagranicą pielęgnuję teraz na niwie zawodowej jako polski przedstawiciel IAO, międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój pedagogiki waldorfskiej w Europie Środkowej i Wschodniej.

Nauczyciel języka angielskiego: Mariusz Nieroda
Z wykształcenia i pasji jestem filozofem oraz etnologiem. Ukończyłem filozofię na UJ oraz studiowałem etnologię. Ważnym elementem mojego życia są języki obce – uczyłem się ich 6 w tym dwóch starożytnych. Język obcy to nowy model poznania świata, pozwala zobaczyć to co znane, w nowym świetle. Z pedagogiką alternatywną związałem się wiele lat temu i ta przygoda trwa nadal. Edukacja dla mnie nie jest zapisywaniem pustej karty, edukacja to rozpalanie ognia. Dzieci posiadają w sobie niespożytkowane zasoby energii w postaci chęci poznawania świata. Odnalezienie wielkich tajemnic otoczenia, w najprostszych zdawałoby się rzeczach wokół nas, jest sztuką. Dlatego też w wychowaniu potrzebujemy pasji, aby ciągle i na nowo rozpalać żar ciekawości świata. Wychowanie to sztuka, wychowawca to artysta. W pracy z dziećmi staram się rozpalać ciekawość, ciekawość wobec tego, co czasami wydaje się nam najprostsze, pasja jest najlepszym przewodnikiem po świecie codziennych tajemnic. Ukończyłem Podyplomowe Studium Edukacji Niezależnej Uniwersytetu Warszawskiego oraz kilkanaście kursów dotyczących alternatywnych metod pracy z dziećmi m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii oraz na Węgrzech. Obecnie jestem w trakcie studiów doktoranckich na kierunku socjologia UJ oraz przedstawicielem polskiego środowiska szkół waldorfskich na arenie europejskiej w ramach ECSWE.
Wiele lat spędziłem na pracy w organizacjach pozarządowych wspierając osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, co pozwoliło mi na poznanie drugiego człowieka jako źródła niezbadanych tajemnic. Interesuję się filozofią, alternatywnymi ruchami społecznymi oraz alternatywnymi modelami organizowania przestrzeni społecznej. Moją pasją jest sport, w każdej formie i o każdej porze. Lubię biegać, ale także grać w gry zespołowe.

Nauczyciel informatyki: Łukasz Gądek
Ukończył studia magisterskie, kierunek pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, na Wszechnicy Świętokrzyskiej.
Posiada wykształcenie informatyczne oraz waldorfskie.
Miłośnik zwierząt, filozofii oraz szeroko rozumianych sztuki i fantastyki. Entuzjasta kina i klasycznych efektów filmowych.
Wielbiciel mitologii, popkultury, komiksu, zjawisk paranormalnych, dubbingu i animacji. W wolnym czasie pracuje nad własną kreskówką, para się także, mniej lub bardziej, amatorsko działalnością aktorską.

Nauczycielka języka niemieckiego: Svitlana Tsymbaliuk

Nauczycielka języka niemieckiego: Mirosława Kareta-Gala

Nauczycielka języka angielskiego: Barbara Malaga
Logopeda: Gabriela Kaszewicz

Nauczyciel muzyki, orkiestry oraz chóru: Maciej Wnękowicz

Nauczycielka wychowania fizycznego: Ilona Gabryś

Nauczycielka ogrodnictwa: Agata Wiśniewska
Nauczycielka edukacji do spraw bezpieczeństwa, nauczycielka BHP: Anna Kleszyk-Liber
Ukończyłam studia magisterskie z pedagogiki specjalność wychowanie obronne i fizyczne na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe z edukacji technicznej i zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy na Politechnice Krakowskiej. Posiadam kwalifikacje dla nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z pierwszej pomocy. Specjalizuję się w organizowaniu i przeprowadzaniu kursów z zakresu pierwszej pomocy. W szkole prowadzę zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa dla uczniów klasy VIII. Prowadzę również zajęcia dla studentów na Akademii Górniczo-Hutniczej z podstaw ratownictwa medycznego. Jestem specjalistą ds. BHP.
Przeprowadzam treningi personalne. Sport towarzyszy mi w życiu niemal od zawsze. Od najmłodszych lat, już wtedy brałam udział w zmaganiach we wszystkich możliwych dyscyplinach, w wielu z nich z dobrymi wynikami. Przez prawie 8 lat trenowałam taekwon-do, następnie piłkę koszykową. Ciągły kontakt ze sportem pokazał mi jak ważna jest wiedza z zakresu pierwszej pomocy, wszyscy powinniśmy ją posiadać, i często powtarzać. Ukończyłam kurs instruktorów fitness. Jestem specjalistą do spraw żywienia. Gotowanie jest moją pasją którą, lubię zarażać podczas zajęć szkolnych i uświadamiać uczniom jak ważna jest dieta w życiu każdego człowieka. Praca na kilku płaszczyznach wspomaga mój rozwój oraz motywuje do działania.

Psycholog szkolna: Dominika Jordan-Czerska
Absolwentka psychologii stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Pedagogiki Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim - kierunek: pedagogika waldorfska.
Wesoła i radosna osoba, z poczuciem humoru, które na co dzień pomaga jej w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jej uśmiech i ciepło sprawiają,
że dzieci szybko obdarzają ją zaufaniem. Zawsze bardzo pomocna i empatyczna, ale kiedy trzeba także i stanowcza. To właśnie z nią uczniowie mogą porozmawiać na każdy temat, podzielić się krainą swej radości i trosk. Jest także wsparciem dla nauczycieli i rodziców.
Dzięki wrodzonemu optymizmowi i pozytywnemu patrzeniu na świat ma przekonanie, że nie ma rzeczy niemożliwych!
Nauczycielka prac ręcznych: Agnieszka Makowska

Nauczyciel stolarstwa: Łukasz Olszak
Nauczyciel religii: ks. Marek Figiel

Nauczycielka etyki, nauczycielka świetlicowa: Paula Cynkier
Z ogromną radością prowadzę zajęcia z etyki w naszej szkole oraz pełnię funkcję pomocy na świetlicy. Etyka to dla mnie nie tylko przedmiot, ale przede wszystkim przestrzeń do refleksji, dialogu i wspólnego poszukiwania odpowiedzi na ważne pytania.
Aktualnie kończę studia magisterskie z filozofii na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, a hobbystycznie zgłębiam tajniki teologii na Uniwersytecie Papieskim. Mam ogromną pasję do psychologii, a zwłaszcza do psychoterapii i różnych nurtów terapeutycznych, które pomagają mi lepiej rozumieć drugiego człowieka.
Poza szkołą uwielbiam spędzać czas z bliskimi, czytać książki i tworzyć ceramikę. Może w niej znaleźć się wszystko, ale u mnie zazwyczaj jest to kawa – prawdziwy obiekt moich badań i zachwytów. Fascynuje mnie nie tylko jej smak, ale i wszelkie procesy,
które prowadzą do filiżanki aromatycznego napoju, przy którym łatwiej o dialog z Drugim.

Koordynator świetlicy, pomoc nauczyciela w klasie II: Agnieszka Latko
Nauczycielka świetlicowa: Ewa Wiśniewska
Przygodę z pedagogiką waldorfską rozpoczęłam ponad 20 lat temu. Wyjechałam wtedy jako wolontariuszka do Camphill Rudolf Steiner School. Po powrocie do Polski pracowałam w waldorfskim przedszkolu Pod skrzydłami. Ukończyłam studia podyplomowe
z Pedagogiki waldorfskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Cenię sobie odpoczynek w otoczeniu przyrody, lubię zwiedzać tajemnicze zakamarki Krakowa.

Nauczyciel świetlicowy: Antoni Mikołajczak

Nauczycielka plastyki, mentor nauczycieli: Anna Wojnarska
Każdy dzień stawia przed nami nowe tajemnice. Aby je dojrzeć trzeba umieć patrzeć, aby się z nimi zmierzyć trzeba mieć odwagę, aby umieć je przekuć na własne umiejętności trzeba wytrwałości i pracy. Każdy czas spędzony z dziećmi w szkole to wyjątkowy czas, w którym wszyscy zbliżamy się do tych tajemnic. Dzieci potrafią odczuwać i pokazywać piękno. Na lekcjach malowania i rysowania uczymy się patrzeć i słuchać, aby ciągle dostrzegać i odkrywać tajemnice. Uczymy się cierpliwości, uważności i odwagi, aby pokonywać małe i duże trudności. Wydobywamy na światło dzienne piękno, które płynie z głębin nas samych.
Ukończyłam studia wyższe na Uniwersytecie Śląskim - wydział artystyczno–pedagogiczny, specjalność - grafika użytkowa oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki waldorfskiej na Uniwersytecie Warszawskim.

Sekretariat: Magdalena Józefowska
Uśmiech i cappuccino z miodem to moja recepta na dobry początek dnia i owocną współpracę z drugim człowiekiem.
Lubię porządek w papierach i długopis na swoim miejscu.
W pracy moim priorytetem jest pomoc innym i tworzenie przyjaznej atmosfery.
W czasie wolnym czytam kryminały i śpiewam jako altach w DC (Deocentricity).

Księgowość: Anna Witwinowska-Zuśka