KADRA

W naszej pracy wychodzimy z założenia, że jeżeli chcemy inspirować naszych uczniów do rozwoju i pogłębiania ich wiedzy, sami musimy być dla nich wzorem i inspiracją. Dlatego często uczestniczymy w szkoleniach i kursach doszkalających. Często też zapraszamy nauczycieli i wykładowców waldorfskich z innych krajów, aby wymieniać się z nimi cennymi doświadczeniami. Tego typu wizyty owocują także międzynarodową współpracą na poziomie klas.
 

Kadrę naszej szkoły stanowią w większości nauczyciele, którzy ukończyli lub są w trakcie podyplomowych studiów Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim. Współorganizatorką tych studiów i ich wykładowczynią jest Pani Kasia Cieplińska.

W gronie osób na co dzień pracujących w naszej szkole i będących w stałym kontakcie z uczniami są także współpracujące ze sobą panie psycholog i logopeda. Każdy z naszych uczniów otrzymuje pełną uwagę i specjalistyczną pomoc, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. 

no_photo.png
no_photo.png
RW.jpg

Wychowawca klasy I: Rafał Winiarski

Mam wielkie szczęście i przyjemność prowadzić w naszej szkole jako nauczyciel klasowy pierwszą klasę szkoły podstawowej. Zdecydowanie preferuję poznawanie się osobiste, bez pośrednictwa internetu.

Wychowawczyni klasy II: Magdalena Śmigla

Wychowawczyni klasy III: Paulina Konieczko

 

Janusz Korczak pisał o dobrym wychowawcy, że to osoba „która nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje, przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil”.


Ten cytat to dla mnie idea pracy z dziećmi do której każdego dnia staram się dążyć. W naszym „Korczaku” urzekła mnie atmosfera i klimat szkoły oraz podejście nauczycieli do dzieci. Spodobała mi się wolność, której dzieciakom się nie odbiera, ale daje możliwość rozwoju poprzez własne zainteresowania. To co dla mnie najważniejsze, stawia się tu na dzieci, pozwala się im wzrastać nie odbierając im wyboru, mogą być indywidualistami, iść różnymi drogami ale i tak w końcu połączy ich wspólny cel – chęć poznania Świata.


W pedagogice waldorfskiej odnajduję to czego poszukiwałam we wcześniejszej pracy z dziećmi.  Jestem absolwentką pedagogiki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studiów podyplomowych Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim .

IC.jpg
no_photo.png

Wychowawczyni klasy IV: Izabela Cichoń

Jestem nauczycielem dyplomowanym, absolwentką nauczania początkowego krakowskiego WSP. W 1983 roku rozpoczęłam pracę w szkole. Jako nauczyciel cały czas poszukiwałam takiej pedagogiki, która da mi możliwość rozwoju i pozwoli tak patrzeć na dziecko, aby pomóc mu odnaleźć jego własne życiowe zadania i cele. W latach 90-tch należałam do Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta. W tym czasie podjęłam studia podyplomowe na UJ kierunek: nauczyciel wspomagający w klasach integracyjnych. Wtedy też poznałam pedagogikę waldorfską. W 1998 roku ukończyłam II edycję studium waldorfskiego na Uniwersytecie Warszawskim. Pracując w szkole państwowej realizowałam program autorski oparty na założeniach pedagogiki waldorfskiej. Studia zainspirowały mnie też do pogłębiania wiedzy z zakresu antropozofii w krakowskim terapeutikum „Parsifal” , tam poznałam masaż metodą Pressla i zdobyłam kwalifikacje do jego wykonywania. W tym czasie byłam członkiem Stowarzyszenia „Sztuka Wychowania”, którego celem było propagowanie pedagogiki waldorfskiej i założenie szkoły. Udało nam się to 2004 roku. Brałam udział w tworzeniu dokumentacji naszej szkoły, w której oficjalnie rozpoczęłam pracę rok później.

Wychowawczyni klasy V: Elżbieta Lekan

Jestem absolwentką filologii polskiej i logopedii. Pracuję jako terapeuta mowy w Waldorfskiej Szkole Podstawowej oraz w  Motylowie, w przedszkolu z elementami pedagogiki waldorfskiej w Krakowie. Pod swoimi skrzydłami mam wiele dzieci dotkniętych trudnościami językowymi oraz najlepszą na świecie grupę teatralną!
Moje spotkanie z pedagogiką waldorfską zaczęło się od  wykładu pewnej nauczycielki matematyki z Bielska i... trwa do dziś. Szukając dobrej szkoły dla swojego dziecka, znalazłam również miejsce dla siebie. Podjęłam studia waldorfskie na Uniwersytecie Warszawskim, chcąc być lepszym terapeutą i nauczycielem, studiując tę pedagogikę staję się też lepszym i uważniejszym człowiekiem. Chociaż od ponad dwudziestu lat mieszkam w Krakowie, w duszy jestem dziewczynką ze wsi, a dokładniej z lasu, biegnącą z krzykiem za tatą, by pokazać mu znalezionego grzyba...

AKe.jpg
no_photo.png

Wychowawczyni klasy VI: Anna Kędzierska

Jestem absolwentką pedagogiki-psychoprofilaktyki oraz edukacji artystycznej o specjalności malarstwo. Ukończyłam również pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną, a także trzyletnie studia podyplomowe Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim dotyczące pracy nauczyciela w szkole waldorfskiej. Przez dłuższy czas zajmowałam się terapią przez sztukę pracując z osobami niepełnosprawnymi. Od wielu lat jestem związana z edukacją alternatywną.
Bycie nauczycielem w szkole waldorfskiej jest dla mnie z jednej strony ogromną odpowiedzialnością i wyzwaniem, a z drugiej wielką przygodą, radością i pasją. Mocno angażuję się w to, co robię. Jestem szczerze przekonana, że pedagogika waldorfska stwarza nam wszystkim, zarówno dzieciom jak i nauczycielom, przestrzeń do wewnętrznego rozwoju. Daje także sposobność do ciągłego odkrywania drugiego człowieka wraz z całym wachlarzem drzemiących w nim możliwości i talentów.

Wychowawczyni klasy VII, nauczycielka etyki: Weronika Madej

Ukończyłam filozofię na UJ, następnie wyjechałam za granicę do Niemiec i Szwajcarii by tam dalej studiować. Wróciłam gdyż poczułam, że tutaj jest jeszcze wiele do zrobienia. Choć nigdy wcześniej nie marzyłam o byciu nauczycielem, to właśnie w Szkole Waldorskiej odnalazłam miejsce w którym dobro, prawda i piękno nie są jedynie komunałami, lecz niosą w sobie istotną treść.


"Jeśli chcesz zbudować statek, nie zwołuj ludzi, aby ci przynieśli drzewo, przygotowali narzędzi, nie przydzielaj zadań i pracy, lecz wzbudź w nich tęsknotę za dalekim, bezkresnym morzem." Wierzę, że każdy z nas niesie w sobie taką tęsknotę. Staram się pomagać ją dzieciom odkrywać, by każde z nich miało w przyszłości wystarczająco siły i odwagi, by zbudować swój statek.

KP.jpg

Wychowawczyni klasy VIII, nauczycielka świetlicowa: Katarzyna Kowalska

Jako Geograf z wykształcenia na Uniwersytecie Jagiellońskim podjęłam się studium Pedagogicznego aby połączyć pasję z wymarzoną pracą. Szkoła Waldorfska stanęła na mojej drodze w momencie gdy bałam się, że jako nowy nauczyciel pełen pasji utknę w systemowej edukacji. Od pierwszego dnia wiedziałam, że w tym miejscu uchylę całe moje zamiłowanie do przyrody. I to w taki sposób jak o tym marzyłam: każdym zmysłem, pełnią energii i w harmonii z otaczającym nas światem.
W naszej szkole obecnie jako wychowawca świetlicowy klasy I przygotowuję się do podjęcia studiów z Edukacji Niezależnej aby (z wielką nadzieją) w przyszłości dołączyć do grona wychowawców.
Poza szkołą aktywnie udzielam się naukowo oraz dzielę się swoją wiedzą jako instruktor żeglarstwa. W domu zaczytuję się literaturą wszelkiej maści, przy różnorakiej muzyce.

no_photo.png

Nauczycielka wspomagająca w klasie III: Sylwia Łącka

Jestem absolwentką pedagogiki specjalnej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. W Szkole Waldorfskiej pracuję od września 2018 roku jako nauczyciel wspomagający oraz prowadząc zajęcia rewalidacji indywidualnej. Ponadto od wielu lat jestem animatorem, zajmującym się głównie face paintingiem. W wolnych chwilach maluję akwarelami i chętnie uczę się nowych technik malarskich oraz zdobniczych. Lubię podróże, spotkania przy dobrych grach planszowych i wędrówki po górach.

no_photo.png

Nauczycielka wspomagająca w klasie IV: Agnieszka Łanik

Swoją przygodę ze szkołą waldorfską rozpoczęłam w 2016 roku. Od tego momentu mam przyjemność brać udział w procesie nieustannego uczenia się od dzieci. Studiowałam geografię i pedagogikę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Pedagogicznym. W szkole obecnie pracuje w grupie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jestem nauczycielem wspomagającym i prowadzę rewalidację indywidualną. Osobiście jestem szczęśliwą żoną i mamą małej Jagódki. Uwielbiam podróże i wieczorne spacery.

no_photo.png

Nauczycielka wspomagająca w klasie VII: Olga Wilczek

AB.jpg

Nauczycielka eurytmii: Anna Byczkowska

Jestem absolwentką germanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W czasie studiów zazdrościliśmy Niemcom, że oni mają szkoły waldorfskie, a u nas takich fajnych "wynalazków" nie ma... Po studiach jakiś czas mieszkałam za granicą, poznając antropozofię od strony filozofii i sztuki (Novalis Hochschulverein, Kamp-Lintfort, Emerson College, Forest Row).

W tym czasie "przyszła" do mnie eurytmia i wywarła tak silne wrażenie, że zamiast kończyć studia w Witten-Annen (nauczyciel klasowy z językiem angielskim), rozpoczęłam 4-letnią naukę w London College of Eurythmy. Potem były studia artystyczno-pedagogiczne i wprawianie się w fach nauczyciela eurytmii w przedszkolu waldorfskim oraz w Brighton Steiner School. I pewnie byłabym do dziś w Anglii (albo może gdzie indziej), gdyby nie telefon z Krakowa, że młoda szkoła waldorfska potrzebuje eurytmisty...

I tak od 2006 roku związana jestem z naszą szkołą. W tym czasie ukończyłam kurs eurytmii socjalnej (Haga i Sekem/Egipt). Kontakty z zagranicą pielęgnuję teraz na niwie zawodowej jako polski przedstawiciel IAO, międzynarodowej organizacji wspierającej rozwój pedagogiki waldorfskiej w Europie Środkowej i Wschodniej.

MN.jpg

Nauczyciel języka angielskiego: Mariusz Nieroda

Z wykształcenia i pasji jestem filozofem oraz etnologiem. Ukończyłem filozofię na UJ oraz studiowałem etnologię. Ważnym elementem mojego życia są języki obce – uczyłem się ich 6 w tym dwóch starożytnych. Język obcy to nowy model poznania świata, pozwala zobaczyć to co znane, w nowym świetle. Z pedagogiką alternatywną związałem się ponad 10 lat temu i ta przygoda trwa nadal. Edukacja dla mnie nie jest zapisywaniem pustej karty, edukacja to rozpalanie ognia. Dzieci posiadają w sobie niespożytkowane zasoby energii w postaci chęci poznawania świata. Odnalezienie wielkich tajemnic otoczenia, w najprostszych zdawałoby się rzeczach wokół nas, jest sztuką. Dlatego też w wychowaniu potrzebujemy pasji, aby ciągle i na nowo rozpalać żar ciekawości świata. Wychowanie to sztuka, wychowawca to artysta. W pracy z dziećmi staram się rozpalać ciekawość, ciekawość wobec tego, co czasami wydaje się nam najprostsze, pasja jest najlepszym przewodnikiem po świecie codziennych tajemnic. Ukończyłem Podyplomowe Studium Edukacji Niezależnej Uniwersytetu Warszawskiego oraz kilkanaście kursów dotyczących alternatywnych metod pracy z dziećmi m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii oraz na Węgrzech. Obecnie jestem w trakcie studiów doktoranckich na kierunku socjologia UJ oraz przedstawicielem polskiego środowiska szkół waldorfskich na arenie europejskiej w ramach ECSWE.

Wiele lat spędziłem na pracy w organizacjach pozarządowych wspierając osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, co pozwoliło mi na poznanie drugiego człowieka jako źródła niezbadanych tajemnic. Interesuję się filozofią, alternatywnymi ruchami społecznymi oraz alternatywnymi modelami organizowania przestrzeni społecznej. Moją pasją jest sport, w każdej formie i o każdej porze. Lubię biegać, ale także grać w gry zespołowe.

no_photo.png

Nauczycielka języka niemieckiego: Svitlana Tsymbaliuk

Nauczycielka języka niemieckiego: Magdalena Żurawska

Nauczycielka języka angielskiego: Barbara Malaga

Nauczyciel religii: Piotr Olejnik

no_photo.png

Nauczyciel muzyki, orkiestry oraz chóru: Maciej Wnękowicz

no_photo.png

Nauczycielka wychowania fizycznego: Paulina Szkup

no_photo.png

Nauczycielka warsztatów: Urszula Bojenko

no_photo.png
no_photo.png
no_photo.png

Nauczyciel ogrodnictwa : Mariusz Laudański

no_photo.png
no_photo.png
no_photo.png

Nauczycielka edukacji do spraw bezpieczeństwa: Anna Kleszyk
 

Ukończyłam studia magisterskie z pedagogiki specjalność wychowanie obronne i fizyczne na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe z edukacji technicznej i zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy na Politechnice Krakowskiej. Posiadam kwalifikacje dla nauczycieli w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z pierwszej pomocy. Specjalizuję się w organizowaniu i przeprowadzaniu kursów z zakresu pierwszej pomocy. W szkole prowadzę zajęcia z edukacji dla bezpieczeństwa dla uczniów klasy VIII. Prowadzę również zajęcia dla studentów na Akademii Górniczo-Hutniczej z podstaw ratownictwa medycznego. Jestem specjalistą ds. BHP. 

Przeprowadzam  treningi personalne. Sport towarzyszy mi w życiu niemal od zawsze. Od najmłodszych lat, już wtedy brałam udział w zmaganiach we wszystkich możliwych dyscyplinach, w wielu z nich z dobrymi wynikami. Przez prawie 8 lat trenowałam taekwon-do, następnie piłkę koszykową. Ciągły kontakt ze sportem pokazał mi jak ważna jest wiedza z zakresu pierwszej pomocy, wszyscy powinniśmy ją posiadać, i często powtarzać. Ukończyłam kurs instruktorów fitness. Jestem specjalistą do spraw żywienia. Gotowanie jest moją pasją którą, lubię zarażać podczas zajęć szkolnych i uświadamiać uczniom jak ważna jest dieta w życiu każdego człowieka.  Praca na kilku płaszczyznach wspomaga mój rozwój oraz motywuje do działania.

DJ.jpg

Psycholog szkolna: Dominika Jordan-Czerska

AKr.jpg

Nauczycielka świetlicowa, nauczycielka prac ręcznych: Anna Kruczek

no_photo.png

Nauczycielka świetlicowa, nauczycielka j. polskiego: Sylwia Bason

no_photo.png

Nauczyciel świetlicowy, nauczyciel chemii i fizyki: Michał Fujawa

LG.jpg

Nauczyciel świetlicowy, nauczyciel informatyki: Łukasz Gądek

Ukończyłem studia magisterskie, kierunek pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, na Wszechnicy Świętokrzyskiej.
Miłośnik zwierząt, filozofii oraz szeroko rozumianych sztuki i fantastyki. Entuzjasta kina i klasycznych efektów filmowych.

Wielbiciel mitologii, zjawisk paranormalnych, dubbingu i animacji. W wolnym czasie pracuje nad własną kreskówką.

TN.JPG

Nauczyciel świetlicowy: Tadeusz Nowak

W latach 2005 – 2011 studiowałem na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Rzeźby, II Pracowni Interdyscyplinarnej na Wydziale Malarstwa, oraz w Studium Pedagogicznym. Uczestniczyłem też w zajęciach Pracowni Rzeźby VI na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W roku szkolnym 2010/11 pracowałem w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia  im. Fryderyka Chopina w Krakowie na stanowisku nauczyciela Plastyki i Wiedzy o kulturze. Od roku 2016 pracuję w Szkole Waldorfskiej im. Janusza Korczaka w Krakowie, wcześniej na stanowisku nauczyciela warsztatów z drewna i gliny, obecnie nauczyciela w świetlicy. Poza pedagogiką zajmuję się sztukami wizualnymi, muzyką i performansem artystycznym. Jednymi z głównych obszarów moich zainteresowań są relacje jednostki i otaczającego świata – jej interakcje z przyrodą i społeczeństwem, kształtowanie i definiowanie własnej osobowości w napięciu między naturą i kulturą, poprzez wyznaczanie granic między własnym ja a innym istnieniem. Świetlicę pojmuję jako przestrzeń o zwiększonym zakresie wolności do odpowiedzialności. Wolność od narzuconych odgórnie programów dydaktycznych w szczególny sposób obliguje nauczyciela do wypracowania własnych metod wychowawczych, tworzenia własnych programów, za które sam bierze odpowiedzialność. Uczniowie poznają związek między wolnością od systemu zajęć lekcyjnych a odpowiedzialnością za wykorzystanie tej wolności. Mogą też sprawdzać w praktyce i w dużym stopniu samodzielności lub interakcji z innymi rozwijać nabytą wcześniej na lekcjach wiedzę. Świetlica jest również miejscem, w którym uczniowie i nauczyciele budują szczególnie dynamiczną relację w nieustannie zmieniających się warunkach, nawzajem ucząc szacunku i elastyczności w życiu społecznym.

Akompaniament: Joanna Olszańska - Roemer

no_photo.png

Dyrektor: Katarzyna Cieplińska
 

...Życie naprawdę jest mrokiem tylko wtedy, gdy mu braknie wewnętrznego pędu; a ten jest ślepy, któremu nie towarzyszy wiedza, a wszelka wiedza jest próżna bez pracy, a każda praca jest pusta i daremna, jeśli w niej nie ma miłości". Tak pisał Gibran. I ja tak właśnie myślę o uczeniu. I o uczeniu się.

Ukończyłam psychologię na UJ, a potem jeszcze różne inne studia podyplomowe oraz różne kursy i szkolenia. Obecnie poza pracą w szkole zajmuję się też kształceniem nauczycieli waldorfskich w ramach Podyplomowych Studiów Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim.

Fascynuje mnie pytanie: Co to znaczy artystycznie kształtować lekcje? A marzy mi się upowszechnienie pedagogiki waldorfskiej w Polsce.

MJ.jpg

Sekretariat: Magdalena Józefowska

KC.jpg
no_photo.png

Główna Księgowa Fundacji Wena: Kamila Cudnik