

SZKOŁA WALDORFSKA
im. Janusza Korczaka w Krakowie
ZAJĘCIA W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Zajęcia mające na celu uzupełnienie i utrwalenie wiadomości
oraz umiejętności z poszczególnych przedmiotów.
Dla kogo: Dla uczniów, którzy z różnych powodów
(np. długotrwała choroba, trudności w uczeniu się) nie opanowali materiału w takim stopniu jak wystarczającym/wymaganym.
Cele zajęć:
-
nadrobienie zaległości programowych,
-
utrwalenie podstawowych wiadomości,
-
wyrównywanie szans edukacyjnych.
Dzięki zajęciom dziecko ma możliwość spokojnego powtórzenia treści, otrzymuje dodatkowe wyjaśnienia, a tempo pracy dostosowane jest do jego możliwości. To zmniejsza stres i poczucie zaległości, a wzmacnia pewność siebie.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
To specjalistyczne zajęcia ukierunkowane na przezwyciężanie trudności w uczeniu się, zwłaszcza w przypadku dysleksji, dysortografii, dysgrafii czy trudności matematycznych.
Dla kogo: Dla uczniów z opinią lub orzeczeniem z poradni
psychologiczno-pedagogicznej, którzy mają specyficzne
trudności w nauce.
Cele zajęć:
-
rozwijanie funkcji poznawczych (pamięci, uwagi, percepcji wzrokowej i słuchowej),
-
kompensowanie braków i trudności,
-
kształtowanie prawidłowych nawyków uczenia się.
Zajęcia pozwalają uczniowi lepiej radzić sobie z nauką, zmniejszają
frustrację związaną z niepowodzeniami szkolnymi i wspierają jego
rozwój intelektualny oraz emocjonalny.
Zajęcia logopedyczne
Zajęcia prowadzone przez logopedę, ukierunkowane
na korygowanie wad wymowy oraz usprawnianie aparatu mowy.
Dla kogo: Dla uczniów z wadami wymowy, opóźnionym rozwojem
mowy, trudnościami artykulacyjnymi lub problemami z komunikacją
językową.
Cele zajęć:
-
korygowanie nieprawidłowej wymowy,
-
rozwijanie słownictwa i umiejętności językowych,
-
wzmacnianie komunikacji werbalnej.
Dzięki zajęciom uczeń lepiej radzi sobie z wypowiedziami ustnymi, staje się bardziej pewny siebie w kontaktach rówieśniczych
i podczas wystąpień szkolnych, co ma wpływ na jego sukcesy edukacyjne i społeczne.
Zajęcia rozwijające kompetencje
emocjonalno-społeczne
Zajęcia grupowe, których celem jest kształtowanie umiejętności
radzenia sobie z emocjami i współpracy z innymi.
Dla kogo: Dla uczniów, którzy mają trudności w nawiązywaniu relacji, kontrolowaniu emocji, rozwiązywaniu konfliktów
lub przeżywają silny stres.
Cele zajęć:
-
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
-
nauka rozpoznawania i wyrażania emocji,
-
kształtowanie postaw prospołecznych.
Zajęcia pomagają w budowaniu pozytywnych relacji,
zwiększają poczucie własnej wartości, uczą rozwiązywania problemów w sposób konstruktywny, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej i w klasie.
TUS
Specjalistyczna forma zajęć, zazwyczaj grupowa, podczas której
uczniowie w praktyczny sposób ćwiczą umiejętności potrzebne
w codziennym funkcjonowaniu społecznym.
Dla kogo: Dla uczniów mających trudności w relacjach
z rówieśnikami; dla uczniów mających problemy adaptacyjne;
dla dzieci wycofanych, nieśmiałych, z niską pewnością siebie;
dla uczniów mających trudności z wyrażaniem emocji i potrzeb.
Cele zajęć:
-
nauka współpracy i przestrzegania zasad,
-
rozwijanie umiejętności rozmowy, słuchania,
proszenia o pomoc, -
odmawiania,
-
radzenie sobie w sytuacjach społecznych,
-
wzmacnianie pewności siebie i poczucia własnej wartości,
-
przełamywanie nieśmiałości i wycofania,
-
kształtowanie postawy otwartości na współpracę i budowanie
-
pozytywnych relacji rówieśniczych.
Podczas zajęć dziecko uczy się w bezpiecznej atmosferze,
jak reagować w różnych sytuacjach życiowych, jak radzić sobie
z emocjami, jak budować pozytywne relacje. Dzięki temu łatwiej odnajduje się w klasie i w kontaktach poza szkołą.
TeamUp to oparta na ruchu terapia wsparcia psychospołecznego
opracowana przez Save the Children oraz War Child.
TeamUp to program dostosowany do potrzeb psychospołecznych dzieci w wieku6-18lat. Sesje obywają się o ustalonych godzinach
i dniach z tymi samymi facylitatorami (osobami przeszkolonymi
do prowadzenia zajęć, będących w regularnym kontakcie
z oficjalnym trenerem TeamUp).
Podczas cotygodniowych sesji TeamUp dzieci biorą udział
w zorganizowanej zabawie i zajęciach ruchowych, podczas których
zamiast mowy komunikujemy się ruchem. Każde ćwiczenia
ma konkretny cel związany z tematem np. radzenie sobie ze złością lub stresem czy interakcje rówieśnikami.
Celem zajęć jest:
-
budowanie poczucie przynależności, uczenie współpracy, zaufania i wzajemnego szacunku;
-
wzmocnienie poczucie bezpieczeństwa i stabilności (szczególnie ważne dla dzieci, które przeżyły trudne
lub traumatyczne sytuacje) -
wspieranie zdrowego rozwoju, umożliwienie rozładowania energii i zwiększenie świadomości ciała.
-
poprawa koncentracji i ogólnego samopoczucie,
co ułatwia funkcjonowanie w środowisku szkolnym.